closeup photo of woman wearing black top

Vakantie, tijd om op adem te komen.

Vergt het de eerste dagen van je vakantie tijd om de knop om te draaien en echt te ontspannen? Ervaar je ‘stress- afkick’ verschijnselen vooraleer je in de èchte relax modus raakt? Dan is het hoog tijd om op adem te komen. Met de techniek ‘ademen naar ontspanning’ tank je makkelijk en snel weer bij.

Pas wanneer je ècht kan ontspannen, kan je vakantie ook ècht beginnen. Ademen naar ontspanning is één van de snelst werkende manieren om helemaal in een zalige vakantie modus te raken. Met deze korte ademroutine creëer je een gelijkaardig effect als met een tukje tussendoor (al kan dat laatste ook heerlijk zijn 😍).

Ademen is zowat de grootste evidentie in je leven.  

Ademen is letterlijk levensbelangrijk. Zonder adem, geen leven. Je zou ademen zelfs als je meest vitale functie kunnen beschouwen, want geen enkel orgaan in je lichaam kan zijn werk doen wanneer er geen zuurstof voorhanden is.

Adem je stress of adem je ontspanning?

Toch staan we maar zelden stil bij hoe we ademen. Onderzoek het eens: hoe adem jij?
Adem je meestal oppervlakkig of snel, of met horten en stoten, of heb je de neiging om te hyperventileren? Adem je in stressvolle situaties vooral veel in? Heb je ademapneus tijdens je slaap? Moet je regelmatig naar adem happen? Een permanent gevoel van moeheid kan het gevolg zijn. En op de langere termijn kan het nog heel wat andere fysieke en psychische klachten veroorzaken. Heb je bijvoorbeeld last van prikkelbaarheid, piekeren, een te hoge of te lage bloeddruk, spijsverteringsproblemen of huidproblemen? Het zou zomaar eens te maken kunnen hebben met je ademhaling.

Wanneer je onvoldoende aandacht hebt voor je ademhaling, riskeer je jouw stressgehalte door de jaren heen steeds verder te verhogen. Met alle gezondheidsgevolgen van dien.

Zet je parasympaticus aan het stuur.

Je zenuwstelsel bestaat uit 2 delen: het sympathisch en het para sympathisch deel. Het sympathisch deel van je zenuwstelsel is nodig om een inspanning te kunnen doen. Het is het stuk dat zorgt voor actie en kracht… en daarvoor heb je de inademing nodig. Het is ook dit deel dat zorgt voor stress.

Ontspannen doe je door de parasympaticus te activeren. En dat kan jij, net zoals iedereen, in een mum van tijd bereiken. Je hebt alleen te weten hoe je het doet.

Ademen naar ontspanning: HOE doe je dat?

Wil je ontspannen en herstellen, dan heb je aandacht te besteden aan je UIT ademing. Door lang en diep uit te ademen, activeer je het para sympathisch deel van je zenuwstelsel of je ontspanningssysteem. Je hartslag vertraagt, de spijsvertering wordt geactiveerd en je lichaam gaat in de relax modus.

Dit deel van het zenuwstelsel is trouwens ook aan zet wanneer je slaapt. Bewust uitademen heeft dus een gelijkaardige werking op het lichaam als slapen. Dat schept natuurlijk mogelijkheden: wanneer je overdag, tussendoor, enkele minuten diep uitademt, dan bereik je eenzelfde effect dan wanneer je hebt geslapen. Wat wil een mens nog meer 😍?

Het waarom en hoe, gebundeld in een mini masterclass.

Wil je precies weten hoe je de ademtechniek toepast en welke gezondheidsvoordelen dit heeft, schrijf je dan in op de gratis en volledig online mini masterclass . Je ontvangt hem gratis in je mailbox: twee audio opnames van elk 10 minuten. Meer heb je niet nodig om zelf meteen aan de slag te kunnen gaan!

Nood om even op adem te komen? Zet een kleine portie ‘Ademen naar Ontspanning’ op het menu. Velen gingen je al voor en met succes! Je zal er net zoals hen van versteld staan: dit werkt ècht meteen!

In 2 x 10 minuten ben ook jij expert: schrijf je in op de gratis mini masterclass.

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *